Internet en de sportwereld in de gaten houden

Onlangs bracht een blad een rapport naar buiten waarin je kon lezen welke clubs de hoogste omzet hadden gemaakt in het jaar 2012/2013. In dit rapport kun je lezen dat het de clubs allang niet meer moeten hebben van recette, inkomsten uit uitzendrechten, en commerciële deals zijn cruciaal. In deze lijst zie je dat er aandacht word besteed aan de succesvolste clubs die je hebt op commercieel gebied. Als je weet dat de omzet van Ajax vorig jaar ongeveer een bedrag van 40 miljoen was is het de moeite waard voor je om dit rapport eens te lezen. Om je maar eens een paar voorbeelden te geven, neem bijvoorbeeld Paris Saint-Germain die stonden 16 punten onder de kampioen Lille.

Als je het dan over commerciële zaken hebt kun je dit een goed voorbeeld noemen. Sinds je de club in handen ziet hebben van Qatar Sports draait ook de commerciële motor op volle toeren. De 254.7 miljoen euro die je als club nu te besteden hebt zijn tot stand gekomen door deals met onder meer Microsoft, Fly Emirates, Nike en QNB, en je moet niet vergeten dat dit nog maar 64 procent is van de totale omzet. Neem je de voetbalclub Bayern Munchen die hadden vorig jaar een inkomsten van 201 miljoen euro, nu dit jaar eist de club 36 miljoen meer op, dit kun je dan de helft van de totale omzet noemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>